Vad är Severs skada? Ont i hälen hos barn - behandling Stockholm

Severs skada drabbar vanligen ungdomar i åldern 8-15 år och är vanligast bland aktiva. Orsaken till besvären är sannolikt en överbelastningsreaktion i hälbenet. Det finns fler teorier till smärtan. Inflammation i hälbenet är en spridd förklaring, men även ökat drag i hälsenan och felställning i fot och underben har framförts som möjlig orsak. Hälsmärtan försvinner när hälbensets tillväxtzon sammanväxer med resten av hälbenet, det vill säga när längtillväxten avstannar.

Symtom
Smärtan är belastningsrelaterad. Den upplevs vid hälisättning och ökar med högre aktivitetsnivå. Tillexempel vid idrotter som fotboll, handboll, basket eller innebandy.

Ortopedteknisk behandling
En hård och stabil hälkopp ger en god avlastning av hälbenet och ger förutsättningar till fortsatt aktivitet. Ett prefabricerat Lange barninlägg (höga kanter runt hälen)  från vår webshop räcker i många fall för att avlasta hälen och begränsa eventuell pronation. Vid formgjutet inlägg tillverkas ett EVA inlägg med stabil och djup hälkopp samt anpassat medialt stöd.

Annan behandling
Tejpa hälen
för att samla ihop hälkudden och ökastötdämpningen. Se över skokvalitén, både vad gäller tränings- och fritidsskor. Använd skor med bra dämpning. Undvik att gå barfota. Om besvären inte minskar med ovanstående åtgärder eller om besvären har suttit i en längre tid kan minskning av aktivitetsnivån eller kortvarig vila från idrott vara nödvändig.

Severs skada sjukdom och behandling