Vad är Mortons neurom? Ont i framfoten. Behandling

Mortons sjukdom neurom är ett tillstånd vi ofta stöter på hos Stegkliniken i Stockholm. Vi citerar nedan "Vårdguiden 1177" som förklarar diagnosen på ett bra vis.

"Mortons sjukdom innebär att du har ont i främre delen av foten. Det beror på att en nerv under en längre tid klämts mellan två av framfotens ben. Då kan nerven förtjockas och klämmas ytterligare.
Mortons sjukdom kan bero på skor som passar dåligt eller är för hårt åtsnörda, eller att det främre fotvalvet är lite nedsjunket. Men ofta finns det ingen tydlig orsak.
De flesta blir av med besvären genom att byta skor eller skaffa speciella skoinlägg.
Mortons sjukdom är ganska vanlig och förekommer i alla åldrar.
Symtom. De vanligaste symtomen är att främre delen av foten tillfälligt domnar bort
gör mycket ont, som en brännande och skärande känsla som kommer och går.
Besvären brukar förvärras när du belastar foten."

"Bra skor minskar besvären. Skorna ska vara breda och ha stöd för den främre delen av fotvalvet. Speciella skoinlägg, som kallas främre pelott, kan hjälpa till att avlasta främre fotvalvet så att nerverna inte längre ligger i kläm. Skoinläggen kan köpas i vissa skobutiker eller provas ut av en ortopedtekniker. "

Behandling: På Stegkliniken tillverkar vi specialgjorde fotbäddar skoinlägg med en unik pelott som är rätt positionerad och med rätt höjd för just din fot. Boka tid: 08-7443485 .

Vid långdragna kroniska besvär kan man även operera och ta bort nervknutan. Vi är årligen med och askulterar vid framfotsoperationer, och vet att ingreppet är enkelt och har endast sällsynta fall av komplikationer.

Mortons neurom sjukdom. Ont i framfoten