stegkliniken.fade.mobversion2
Beskrivning av hälsporre. Hälsporre kan ge kraftig smärta och ont under hälen när du står eller går. Typiskt är att det gör riktigt ont i foten vid första steget efter vila. Själva sporren i sig gör inte ont utan det är små bristningar i den sena som förbinder hälbenet med tårna som blir öm. Det kan göra ordentligt ont under främre delen av hälen. På vanlig slätröntgen syns ibland plantar fasciit (hälsporre).  som en liten utväxt på nedre delen av hälbenet, men det är inte själva sporren som gör ont. Den är ganska vanlig även hos människor som inte har ont i hälen.

Senytorna under foten belastas hela tiden när vi står, går eller springer. Belastningen dämpas av en fettkudde under hälen och ett stort senband under fotsulan. Den stötdämpande fettkudden under foten krymper när vi blir äldre. När fotsulan överbelastas, till exempel genom överansträngning, kan det leda till sträckningar och även små bristningar i senbanden vilket gör ont.

Personer med höga eller låga fotvalv verkar ha lättare att drabbas av hälsporre.

Symtom vid hälsporre
"Vid hälsporre gör det framför allt ont då du tar de första stegen på morgonen och/eller efter vila. Det blir ofta värre ju mer du belastar foten under dagen.

Symtomen kan variera ganska mycket från lättare obehag till en kraftig brännande smärta som gör det omöjligt att gå längre sträckor. Du kan även ha ont i vila och när du trycker på hälen.

Smärtorna blir värre när du går på hårt underlag och om du under en längre stund bär något som är tung"
Citat: 1177.Se

Det finns många metoder som säger sig kunna bota symtom till detta tillstånd. Då åkomman sitter under foten blir rehabilitering extra svår då man vid gång är tvungen att ha någon form av belastning på fotsulan för att  kunna gå. Grundorsaken till besvären är ofta för mycket pronation eller supinationsgång på hårt platt underlag. En fotbädd kan korrigera och avlasta så att du både kan gå och få vila på samma gång. Detta görs bäst med formgjutna fotbäddar  eller ibland ett enklare skoinlägg mot hälsporre och stabila skor (och sandaler inomhus). Man fördelar således belastningsytan på hålfoten och hela foten, samt rätar upp foten, vilket gör att man också "landar" mjukt på hälpartiet vilket hindrar snedbelastning och ger häl och fot "semi-vila" i själva stegfasen.

En annan behandlingsmetod för som fungerar bra och ihop med fotbäddar och skoinlägg är stötvågsbehandling. mot problemområdet. Detta görs på våra kliniker i Stockholm. Denna behandling repeteras 3-5 ggr under en kortare period för att påskynda läkningen. Detta hjälper bra i 8 fall av 10.  då vi gjorde en undersökning i ämnet..

Besvären går oftast över inom 1 år men bra skor, fotbäddar, stötvågsbehandlingt eller skoinlägg påskyndar rehabilitering bra och man kan i bästa fall bli symptomfri redan efter några veckor. Man bör inte gå barfota eller i strumplästen och på hårt golv så länge smärta finns i problemområdet.

Du behöver inte gå via sin husläkare för att komma till Stegkliniken i Stockholm. Det går bra att konsultera oss direkt vid denna typ av problem.

Obs! Lägg inte mjuka hälkilar bara under hälpartiet. Detta kan förvärra tillståndet på grund av mer tryck på hälen.

*Diff.diagnos: utrampad häl / -fettkudde s.k "fatpad syndrome" är inte att förknippa med hälsporre. Den har en mer svidande karaktär i hoch runt hälen..Detta symptom skall korrigeras med fotbädd med hälkopp.

Har lättare för att få Hälsporre eller plantarfasciit
Skoinlägg mot hälsporre som gjuts, vacumpressas och slipas in över individuell gipsavgjutning
Stötvågsbehandling bra mot hälsporre & plantarfasciit