stegkliniken.fade.mobversion2

Vad är benhinneinflammation - ont i underbenet? Behandling

Symtom
Om du har så kallad benhinneinflammation (engelska shin splints) kan det göra ont på insidan eller framsidan av smalbenet. Benen kan kännas stela när du ska gå efter att du har suttit stilla en stund. De första stegen brukar göra ont, men när du gått ett tag känns det mindre. Om du har gått hela dagen kan du få en molande värk framåt kvällen.
Till en början har du ont efter att du har ansträngt dig, men fortsätter du träna kommer smärtan också under själva aktiviteten. Anledningen är överbelastning, ensidig överträning eller bristande anatomiska/biomekaniska förutsättningar för utvald träning.

Behandling
För att inte belasta underbenen kan det vara bra att motionera på ett annat sätt,
till exempel genom att cykla. Du bör vila från den aktivitet som utlöst besvären till dess att du inte längre har ont. Under tiden kan du motionera utan att belasta underbenen lika mycket, till exempel genom att cykla eller simma. Du bör också tänka på att ha stadiga och bra skor. Ibland kan ett ortopediskt inlägg hjälpa. Går besvären inte över på några veckor kan du vända dig till en fysioterapeut, även kallad sjukgymnast, en kiropraktor eller en naprapat.

Boka tid: 08-7443485 eller info@stegkliniken.se

Benhinneinflammation eller "shin splints" orsak och åtgärd: VIdeolink to "Runnersworld"